Tjugo oväntade sätt att minska matsvinnet

Det är nästan bara fantasin som sätter gränser när det handlar om att använda råvaror effektivt, minska matsvinn och laga riktigt god mat. Här kommer tjugo smarta tips som du kan använda hemma för se till att alla rester i kylskåpet och frysen kommer till användning. Det är enkelt, tar ingen tid och sparar både pengar och miljö!

  1. Frys in överblivna ingredienser som du inte hinner laga till. Tvätta grönsakerna och lägg in skal, stjälkar och andra rester i frysen. Du kan också frysa in ben och rester från kyckling eller fiskskrov.  
  2. Gör gårdagens pasta som ny genom att koka upp vatten med salt och häll i den redan kokta pastan. Koka max 30 sekunder, häll av vattnet och ringla lite olja över. Servera.
  3. Blast av morötter, rödbetor, kokt broccoli och gröna ärtor kan bli en fin pesto. Lägg till pinjenötter, jordnötter, solrosfrön, valnötter eller pumpakärnor, vitlök, salt och peppar. Mixa allt till önskad konsistens och tillsätt lite rapsolja på slutet.
  4. Spara potatisskal som blivit över och fräs dem i stekpannan tills de är knapriga. Krydda med salt och peppar och använd till att dekorera en soppa eller som en extra matig detalj i din servering.
  5. Använd skalet på grönsakerna, borsta bara av jorden under kranen. Matsvinnet minskas och du sparar tid i köket.
  6. Woka grönsaksblasten från morötter och rödbetor med andra grönsaker. Blasten går utmärkt att äta, innehåller vitaminer och ger extra smak.
  7. Hängiga salladsblad kan wokas och fräsas i stekpannan.
  8. Det är okej att skära bort mögel på grönsakerna och frukt, så länge det inte är för stort område på frukten som är skadat.
  9. Frys in tomater om du har för många och de börjar mjukna, eller torka dem i ugn och lägg i en burk med olja, vitlök och örter. Detsamma kan du göra med paprikor.
  10. Fryser du grönsaker på en plåt och lägger sedan över i en påse eller burk när de är frusna, får du grönsaker som inte fryser ihop och du kan enkelt ta av innehållet utan att behöva tina hela påsen.
  11. Koka grönsakerna med precis så mycket vatten att det täcker grönsakerna. Då går snabbare att koka upp dem och det behövs mindre energi.
  12. Spara vattnet som grönsakerna har kokat i och använd det till att göra en soppa. I vattnet finns smak och näringsämnena kvar från grönsaken. Det passar utmärkt att använda till en soppa. 
  13. När skalet på citronen eller limen har börjat mjukna och är på väg att börja mögla – pressa och frys in citron- och limesaften. Använd iskuber.
  14. Mosa en mogen banan och bred på en rostmacka och njut av ett sött och energirikt mellanmål.
  15. Använd mogna bananer till att göra bananchips genom att skiva bananerna tunt och torka i ugnen.
  16. Blir det sockerkaka över, frys in och plocka fram vid ett bättre tillfälle. Eller skär den i bitar och grädda i ugnen i cirka 50 minuter i 130 grader så har du snart goda skorpor.  
  17. Smula ner överblivna kakkanter och använd som strössel på glass eller som smultäcke på fruktpajen.
  18. Frys övermogna bär och frukter och använd i smoothies. Frys in grädden och använd i grytor, soppor och i såser. Tänk dock på att fryst grädde inte går att vispa.
  19. Förvara nötter och fröer i kylen, så förlänger du hållbarheten.
  20. Ge nytt liv till en torr brödlimpa genom att väta ner brödet lätt med vatten och ställa in i ugnen i 8-10 min på 150 grader.
Barnens bästa restrecept – mellis som barnen gör själva
Så här får du barnen intresserade av matlagning!
Lektionsupplägg för minskat matsvinn i år 4–9
Nya tankar och en smula kreativitet – så räddar du resterna i kylskåpet

SENASTE TÄVLINGSBIDRAGEN

Till alla bidrag