Pil som pekar till vänster Tillbaka

Digitalt Escape room – lektionsmaterial

Prova Resterkockens Escape room – ett roligt sätt att lära elever om matsvinn! Resterkockens Escape room går ut på att lösa kluringar om matsvinn och matens hållbarhet på tid för att vinna spelet.

Ett illustrerat Escape room kök med nio stycken emojis placerade vid Resterkockens kluringar.

Gå till Escape room

Innehåll och genomförande: 

Resterkockens digitala Escape room innehåller nio stycken kluringar som lyfter kunskap om hållbarhet på livsmedel, hushållsekonomi, bäst före-datum och sista förbrukningsdag och vad som händer med matavfallet. 

Eleverna har 20 minuter på sig för genomförandet, det går också bra att fortsätta efter att klockan räknat ner. 

 

Vad behöver eleverna för genomförandet?

  • Papper och penna/någonstans att anteckna. Poängen summeras efter varje fråga och den totala summan motsvarar lösenordet för hela Resterkockens Escape room. 
  • Dator med uppkoppling. 
  • Elever i åk 4-7 kan dela upp sig i grupper om 2–3 för att lösa kluringarna medan åk 8-9 kan arbeta individuellt.

Vad behöver du som lärare för genomförandet?  

  • I det digitala rummet finns en orange ruta "LÄRARE? Klicka här!". Där hittar du en mer detaljerad instruktion att läsa igenom innan aktiviteten startar. 
  • Se till att eleverna har allt material de behöver innan aktiviteten startas.
  • Facit till de olika kluringarna hittar du här: Facit Escape room
Rebus som innehåller bild på en biosalong och ett glas med ett minustecken och bokstaven L efter minustecknet